A lóvasúttól napjainking...
A lóvasúttól napjainking...
Közúti vasút
 
Megszűnt vonalak
 
Testvéroldalak
http://www.kozlekedes.honlapom.com
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Ajánlott oldalak
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
AZ UV TÍPUSÚ VILLAMOSOK
AZ UV TÍPUSÚ VILLAMOSOK : Az UV típusú villamosok története

Az UV típusú villamosok története

Villamosbarat  2010.08.16. 17:16

 Az UV típusú villamosok 1956-65 között készültek a Klement Gottwald Villamossági Gyárban. A II. világháború utáni időszaktól a 2000-es évek elejéig végig a gerincét adták Budapest villamosközlekedésének. A kiváló konstrukciójú típus a maga 375 darabjával a legnagyobb számban gyártott villamos Magyarországon.

Kattintson a "Tovább"-ra, ha még többet szeretne megtudni ezekről a járművekről!


Előzmények

A Fővárosi Villamosvasút az '50-es években égető problémákkal küszködött. Az újabb "TM" típusjelű Stuka motorkocsikon kívül ugyanis az összes villamos a század elején, vagy még annál is korábban épült. Elkerülhetetlen volt tehát egy új típus nagy darabszámban való vétele. Azonban a >2-ES METRÓ építésére ment el az összes pénz, amit a kormány a közlekedés fejlesztésére szánt. Amikor a metróépítést leállították, ismét szóba került egy új típus beszerzése. Természetesen csak a Ganz-gyár jöhetett szóba, aminek tervezőcsoportja rögtön tervezni kezdett egy új villamost. Az új típus az UV jelet kapta (a közhiedelemmel ellentétben az UV nem az "Új Villamos" rövidítése. Az U a típusra utal - univerzális, a V a távvezérlésre). 1955-ben gördült ki a gyárból a két új, Szellem becenevű UV-előd 3700-3701 pályaszámmal, majd 1956 áprilisában elkészült a két első UV, a 3200 illetve 3201 pályaszámú villamos. A két kocsi hamarosan megkezdte próbameneteit a budapesti 2-es villamosvonalon. 

Megindul a sorozatgyártás

Az első 50 jármű 1956-ig elkészült. Ezt az 50 villamost tekintjük UV1 szériának. 1965-ig 375 UV készült el UV1, UV2, UV3, UV5 "altípusjellel". Míg az UV1, UV2, UV3 típusokat két vezetőállással építették meg, addig az UV5-nél a "B" vezetőállás már hiányzott. Később a többi típusnál is elbontották a második vezetőállást. (a 90-es évek elején, 1993-ban a húsz Modernizált UV-ba visszaépítették a "B" vezetőállást.)
1957-től kísérletezni kezdtek a pótkocsis üzemmel a férőhely növelése végett. A kísérleti 6024-es pótkocsit szolenoid fékkel szerelték fel, és a 49-es vonalon próbameneteket végeztek vele. Mivel az M+P+M csatlás lényegében bevált, így is el kezdték használni a villamosokat. (A két pótkocsis üzem - UY - nem vált be a kocsik nagy tömege miatt).

1. ábra: Az első pótkocsis szerelvények a 49-es vonalon

  • 3252+6024+3253
  • 3310+6011+3311
  • 3300+6025+3301
  • 3308+6026+3309
  • 3333+6027+3334
  • 3302+6028+3303
  • 3316+6032+3317
  • 3338+6031+3339

 

Építési fázisok

 2.ábra: Az UV-k építésének a korszakai

Sorozatjelzés: Gyártási év: Pályaszámok:
UV1 1956-57 3200-3249
UV2 1957-58 3250-3349
UV3 1959-61 3350-3474
UV5 1962-65 3800-3899

 Kísérleti járművek

1958-59 között épült meg két alumíniumból készült UV-rokon, az UZ. Pályaszámuk 3710 és 3711 volt. Szólóban közlekedtek az 5, 33A vonalakon. A 3710-est őrizték meg, a székesfehérvári Alumíniumipari Múzeumban szolgált kiállítási tárgyként. Pár éve került a BKV Fehér úti főműhelyébe, roncs állapotban. Most is várja a felújításához szükséges tőkét.
1962-ben készült el a csuklós UCS a 3235+3258 pályaszámú kocsikból. Nem nagyon vált be a Bengáli csuklósokhoz hasonló megoldása miatt: merevtengelyes volt, tehát a forgóváz nem közvetlenül a csukló alatt gurult. Emiatt szűk ívekben szinte használhatatlan volt. Ez okból kifolyólag visszabontották a két kocsiból álló szerelvényt, a középrészt elbontották.
1993-ban húsz UV3 motorkocsit alakítottak át. Ezeket MUV-oknak, Modernizált U-knak nevezzük. 
Visszaépítették a második vezetőállást. A kocsik fűtést, valamint fénycsöves világítást kaptak. Az üléseket kárpitoztatták. 1993-tól 1996-ig a 17-es vonalon, 1996-tól 2003-ig a 30-ason és az 52-esen közlekedtek. A szóló üzem volt a legjellemzőbb, azonban ha csatolva közlekedtek, mindkét motorkocsi szedője áram alatt volt, mert előzőleg megszüntették az erősáramú csatlást. A kocsik üzemeltetése elég drága volt, ezért a 2003-as fővizsga helyett rögtön selejtezték és bontani kezdték őket. A VEKE segítségével szerencsére egy kocsit - a 3430-ast - sikerült megmenteni. Jelenleg felújításra várva porosodik Zugló kocsiszín mélyén.

Hattyúdal

3. ábra: Az UV villamosok selejtezési hullámai

  • 2001. október 3.: Megszűnik a 13-as és 63-as villamos, melyek UV-val közlekedtek. Helyettük megindul a 3-as, hannoveriekkel. A 30-as viszonylaton Ganz csuklósok váltják le őket néhány nappal korábban.
  • 2002. február 4.: Teljes típuscsere az 50-esen TW6000-re.
  • 2002. március 23.: Befejeződik a típuscsere a 62-esen.
  • 2002. október 17.: Típuscsere a 69-esen, szintén TW6000-re.
  • 2006. augusztus 1.: Típuscsere a 42-esen és 52-esen, Ganz csuklósra.
  • 2006. november 13.: Típuscsere a 19-esen.
  • 2007. április 2.: Típuscsere a 49-esen.
  • 2007. július 23.: Típuscsere a 41-esen.
  • 2007. augusztus 20.: A Szabadság híd felújítása miatt ezen a napon közlekedik utoljára a 47-es viszonylat, mely az utolsó UV-s vonal volt.
     

A 2000-es elején az 1970-es években épült DÜWAG TW6000-esek a 13-as, 63-as, 69-es vonalról szorították ki az UV-kat. A Combinók érkezése miatt a Körútról nagy mennyiségű Ganz csuklós maradt munka nélkül, melyek felváltották az 50 éves villamosokat; először a dél-pesti (42-es, 52-es), majd a dél-budai (49-es 47-es, 41-es) vonalakon. Az utolsó szerelvény a 47-esen, 2007. augusztus 20-án ment el.

Nosztalgiaüzem

A BKV fontosnak tartotta az UV-k megőrzését; 4 motor (3873-3898, 3885-3889), és két pótkocsit (5869, 6010) tett el működőképesen. Emellett néhány magánszervezet, magánszemély is vásárolt UV-kat. Ezek után ne lepődjünk meg, ha nosztalgiaüzemi UV-kkal találkozunk a budapesti utcákon.

 

 

Nosztalgia-galéria

 

 

 

A 2008-as Kulturális Örökség Napján közlekedő nosztalgia UV-szerelvény

 

     A 3830-as UV 2009-ben az angyalföldi kocsiszínben

 

      

 

Nosztalgiaszerelvények 2009-ben

 

 

A 3200-as, legelső UV a szentendrei múzeumban

 

  

UV-k és UV pótok Angyalföld kocsiszínben

 

 
Más közlekedési ágak
 
EGYÉB
 
LEGENDÁS JÁRMŰVEK
 
Szavazás
Merre kellene továbbvezetni az M4-es metrót?

Zugló, Bosnyák tér
Újpalota
Budaörs
Sehova, úgy jó, ahogy van
Nincs mit meghosszabbítani, a vonalat még nem adták át
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Számláló
Indulás: 2007-04-06
 
Óra
 
Támogatók
http://www.hotdog.hu/magazin/magazin.hot?m_id=36953
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Várható fejlesztések

Várható frissítések:

1. Az egész oldal átfogó átalakítása (terv. átadás: 2015 nyara)

2. A Galéria fejlesztése

 

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal