A lóvasúttól napjainking...
A lóvasúttól napjainking...
Közúti vasút
 
Megszűnt vonalak
 
Testvéroldalak
http://www.kozlekedes.honlapom.com
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Ajánlott oldalak
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
MILLENNIUMI FÖLDALATTI VASÚT

 

Az 1870-ben megalakult a Fővárosi Közmunkatanács nagyszabású tervet dédelgetett: párizsi mintára összeköti a Belvárost a Városligettel egy széles sugárúttal. "Az 1870-ben megalakult Fővárosi Közmunkák Tanácsa célul tűzte ki, hogy az ország fővárosát korszerű világvárossá fejleszti." A terveket előkészítették, és elkezdték építeni a közutat, mely 1896-ra készült el: 1876 közepére elkészült Budapest máig is legszebb főútvonala, a Sugár út, később Andrássy út." 

A BKVT és a BVVV egyaránt villamosvonalat tervezett kiépíteni a Sugárúton, ám ezt a közmunkatanács - városesztétikai okokra hivatkozva - elutasította.

Mindeközben Balázs Mór, A BVVV alapítója és vezérigazgatója, Angliában tartózkodott, alkalma nyílt alaposan megvizsgálni az ottani - a világon elsőként megépült - földalatti vasút építési technikáját. Tanulmányútjáról visszatérve egy jó ötlete támadt: mi lenne, ha az 1896-ban megrendezésre kerülő Milleniumi Kiállítás látogatóinak elszállítására a főváros egy kéregvasutat építene? Ekkor valószínűleg még nem is sejtette, hogy rekordidő (mindössze két év) alatt készül el Budapesten Közép-Európa első földalattija...
A tervet a városvezetőség megvizsgálta, és úgy gondolta, hogy a Sugárúton közlekedő omnibuszokat is ki lehetne váltani az új közlekedési eszközzel, nem beszélve arról, hogy a Millenniumi Kiállítás látogatóit is könnyedén el lehetne vele szállítani.
A terveket elfogadták,és engedélyt adtak a vasút megépítésére azzal a feltétellel, hogy a vasútnak meg kell épülnie az ezeréves kiállításra. 
A két konkurens cég egy közös vállalatot hozott létre, Budapesti Földalatti Közúti Villamos Vasút Rt néven. A vasút építése elkezdődött, a cég pedig megbízta a Schlick Vasöntöde és Gépgyárat a földalatti kocsik elkészítésével. A B.F.K.V.V. két alapítója külön-külön, egymástól eltérő, de mégis azonos alaptulajdonságokkal rendelkező kocsikat rendelt. A járművekhez az elektromos berendezést a Siemens & Halskenémet cég szállította. Természetesen Ferenc József is kapott egy sza-lonkocsit, a 20-as pályaszámút.
Az építékezésen az akkori legmodernebb eszközökkel, technikákkal dolgoztak: villanyhajtású betonkeverővel, valamint az egész alagút vasbeton födémmel készült el. 1896. május 2-án ünnepélyes keretek között átadták a vonalat; hossza 3700 méter lett, és 9 földalatti, valamint 2 felszíni megállóval rendelkezett.
A vasút messze megelőzte korát: a forgalmat forgóvázas villamos motorkocsik bonyolították le, az áramellátást gőzgéppel hajtott áramfejlesztő biztosította, mely a Kertész utcában volt.
I. Ferenc József császár 1896. május 8-án utazott a vasúton, e napon a vasút is átvette a nevét:
"Ő császári és apostoli királyi felsége I. Ferencz József ezen földalatti villamos vasutat 1896 évi május hó 8-án legmagasabb látogatásával megtisztelve és bejárva a pályát, legkegyelmesebben megengedte, hogy a Ferencz József Földalatti Villamos Vasút nevét viselje".

 

 

A vonal megállói

 

Állomások 1896-ban

Állomások 1974-ben

Gizella-tér

Vörösmarty tér

Deák Ferencz-tér

Deák Ferenc tér

Váczi-körút

Bajcsy- Zsilinszky út

Opera

Opera

Nyolcszög-tér

November 7. tér

Vörösmarty-utcza

Vörösmarty utca

Körönd

Kodály körönd

Bajza-utcza

Bajza utca

Hősök tere

Hősök tere

Állatkert

Széchenyi fürdő

Artézi-fürdő

Mexikói út

 

 

   A kisföldalattinak új kocsiszínt is építettek, az építményt végül az Állatkerti út és a Dózsa György sarkán készítették el. Egy, az Állatkerti úton elkészített összekötővágánnyal kapcsolták a vonalhoz. 1973-ban, a vonalhosszabbítás alkalmával felszámolták.
   A Hősök tere után nem sokkal, az alagút végén, ahol a kocsik a felszínre jöttek, épült egy híd; ezen közlekedhettek a gyalogosok. Egyébként ez a híd Magyarország első vasbeton hídja, melyet 5 éve szépen restauráltak.
   A Városligetben még egyéb dolgokat is elvégeztek: 1894 előtt két sziget is volt itt, melyet a Városligeti tó körülölelt. Az egyik még ma is létezik, ezen áll ma a Vajdahunyad vár. A másikat Nádor-szigetnek hívták, és nagyjából a mai Széchenyi fürdő helyén volt. A tó Széchenyi-fürdőt körülölelő részét betemették azért, hogy a földalattinak kialakíthassák a végállomását. A Városligeti tó Széchenyi fürdő felőli végénél látható egy kis híd (Nádor-híd), ez az egyetlen  tárgyi emlék arról, hogy ott valaha egy sziget volt.
1923-ban a földalattit  a BKVT és a BVVV összevonásával megalakult Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BSzKRt) vette át. Mivel a vasút állapota addigra leromlott, a BSZKRT rögtön átfogó felújításba kezdett. Kicserélték a balesetveszélyes síneket, az 1924 és 1930 közötti járműfelújítás eredményeképpen a földalatti átállhatott a felszíni villamosok 550 voltos üzemi feszültségére. A szerelvényeket egységesen sárga színűre festették. 
1955-ben a 2-es metróvonal építése miatt a Deák Ferenc téri állomást is átépítették: áthelyezték a szomszédos Engels térre. Az így feleslegessé vált alagútszakaszban létesült 1975-ben a Földalatti Vasúti Múzeum. 1970-ben jóváhagyták a vonalhosszabbítást, illetve a felszíni szakasz föld alá helyezését. A munkálatokkal Budapest létrejöttének centenáriumára készültek el. 1973. december 30-án adták át a meghosszabbított vonalat a Mexikói útig, itt új járműtelep is készült. A vonalon a ma is közlekedő, csuklós Ganz motorvonatok álltak forgalomba. Az átépítés alkalmával kicserélték a biztosító berendezéseket is, ekkor (1973 végén) tért át a Földalatti a felszínen már 1941 óta zajló "jobbra hajts" közlekedésre. Az 1980-as évek végére a földalatti állapota erősen leromlott, az elavult síneken már sebességkorlátozással sem közlekedhettek biztonsággal a szerelvények. A közel százéves vasút rekonstrukcióját 1995 márciusában kezdték el. A Bajcsy-Zsilinszky út - Hősök tere közötti elavult pályaszakasz felújították.
A földalatti vasút 8 állomását korhű módon újították fel. Az új állomásokon a kőburkolatok, alumínium nyílászárók és álmennyezetek építése, a műemléki állomásokon a padló- és falszigetelés, az eredeti Zsolnay gyártmányú csempével azonos falburkolat készítése volt a feladat. Az állomásokat és a járműveket is felújították, így 1995 novemberére gyakorlatilag egy új Millenniumi Földalatti Vasút indulhatott útjára.
 
A Földalatti Vasúti Múzeum
 
A Földalatti Vasúti Múzeum 1975-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt.
A múzeum célja a millenniumi földalatti vasút és a budapesti metró történetének hiteles környezetben való bemutatása volt. Kézenfekvőnek tűnt tehát, hogy a kiállítást a millenniumi földalatti vasút egyik eredeti alagútszakaszában, az 1955-ben a 2-es metró építéséhez kapcsolódva kiiktatott Engels téri állomáson rendezzék be.
Az állandó kiállítás mellett időszaki kiállítások is fogadják az érdeklődőket. A múzeumban a földalatti vasút három kocsija (az 1-es, a 19-es, és 81-es pályaszámúak) mellett számos makettel színesítik a maga nemében egyedülállónak mondható kiállítást.
 
 
Források:
 
 
 
 
 
Más közlekedési ágak
 
EGYÉB
 
LEGENDÁS JÁRMŰVEK
 
Szavazás
Merre kellene továbbvezetni az M4-es metrót?

Zugló, Bosnyák tér
Újpalota
Budaörs
Sehova, úgy jó, ahogy van
Nincs mit meghosszabbítani, a vonalat még nem adták át
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Számláló
Indulás: 2007-04-06
 
Óra
 
Támogatók
http://www.hotdog.hu/magazin/magazin.hot?m_id=36953
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Várható fejlesztések

Várható frissítések:

1. Az egész oldal átfogó átalakítása (terv. átadás: 2015 nyara)

2. A Galéria fejlesztése

 

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.