Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság |
Villamosbarat |
2010.10.08. 19:54 |
A B.K.V.T. rövid története
A Budapesti Közúti Vaspálya Táraság (Bp.K.V.T., majd B.K.V.T.) 1895. szeptember 5-én alakult. A Magyar Ipar- és Kereskedelmi Bank érdekeltségébe tartozott. Első vonala 1896. május 30-án nyílt meg, és a Nyugati pályaudvart kötötte össze Újpesttel. Néhány vonala alsóvezetékből volt táplálva. 1898 középere az összes személyszállító vonalát villamosította.
___________________________________________________________________________________________________
1.ábra: A B.K.V.T. vonalhálózata 1900. december 1-jén
1. Nyugati pu.-Újpest
2. Lánchídfő-Óbuda
3. Lipót körút-Zuliget
4. Fővámház-Nyugati pu.
5. Köztemető-Jászberényi út forgalmi telep
6. Kálvin tér-Orczy tér
7. Üllői út-Kőbányai út
8. Elnök utca-Népliget
9. Kálvin tér-Boráros tér
10.Boráros tér-Közvágóhíd
11.Kerepesi úti vonal-Múzeum krt.-Cinkotai B.H.É.V. v.á.
12.Rottenbiller utca-Damjanich utca-Városliget
13.Csömöri út-István út-Állatkert
14.István út-Damjanich utca
15.Szászház út-kiszuglói vonal: Csömöri út-Hajtsár út
16.Ferencz József híd budai hídfője-Svábhegyi Fogaskerekű Vasút
17.Ferencz József híd budai hídfője-Kelenföldi pályaudvar
18.Szépilona-Lipótmező-hűvösvölgyi vonal
_________________________________________________________________________________________________________
A B.K.V.T. kocsiszínei:
Újpest
Damjanich
Pálffy
Közvágóhíd
Szépilona
Zugló
Óbuda
Kelenföld
_________________________________________________________________________________________________________
Forrás: A 100 éves budapesti villamosvasút története; BKV, 1987.
|
Az 1500-as motorkocsik (F1A típus) |
Villamosbarat |
2010.08.19. 11:56 |
A F1A motorkocsikat 1941 és 1944 között gyártották.
Az 1500-as villamosokat a Rákóczi úti és zuglói vonalakon közlekedtette az FVV, a 44-es, 62-es, 64-es, 67-esen. Később a 18-as, 19-es, 63-as vonalra is beosztották őket. Majd Zuglóban a 65-ösön, illetve a 13-as és 51-es vonalakon jártak. Néha megfordultak Újpesten is, majd végül Budafokon (41-es).
A hetvenes évektől a kocsik nagy része zárt peront kapott. Ennek az átalakításnak a prototípusa az 1500-as kocsi volt.
A motorkocsikat 1979-től 1984-ig folyamatosan vonták ki a forgalomból. Az 1522-es kocsi eredeti formájában felújítását várja a Közlekedési Múzeum védelme alatt, Zugló kocsiszínben. Az 1520-as és 1531-es SZ 5-ös és SZ 6-os pályaszámon Szegedre került, ahol ritkán, de még ma is üzemelnek.
|
A Muki tehervillamos |
Villamosbarat |
2007.10.02. 15:45 |
Ezeket a motoros fedett teherkocsikat 1926-27-ben gyártották teherszállítás kiszolgálására. Ezért úgy építették meg, hogy a villamos-vonalakon, HÉV-vonalakon és a nagyvasút vonalakon is tudjon közlekedni, még nagyvasúti sarokütközőket is szereltek néhány példányra. A háború után ezekkel szállították Budapest jelentős részén az élelmiszert. Az 1950-es években, a metróépítéseknél Mukik szállították el a kitermelt földet. Még transzformátorokat is szállítottak a Ganz Villamossági Művekből.
A teherszállítás vége
A teherforgalom még a BKV vonalain is rendszeres volt egészen 1996-ig, ekkor sok Muki feleslegessé vált. Ezért a legtöbbet selejtezték, és el is bontották.
Napjainkban már csak 6 Muki van a BKV állományában. Ők mozgásképtelen villamosokat, alkatrészeket, síneket mozgatnak Budapest villamos- és HÉV-hálózatán. A hetedik megmaradt példány, a 7064-es az élessarki bontóban található több éve. Néhány példány még vidéki városok sínein rója köreit. |
Hungaroplan, a kísérleti villamos |
Villamosbarat |
2007.07.02. 19:07 |
Ez a villamosfajta nagyratörő tervek előfutára volt. Csak másfél darab készült belőle. Hogy miért? Kattints a "Tovább"-ra, és kiderül.
|
A Házi "Bengáli" csuklós villamos |
Villamosbarat |
2007.04.18. 13:11 |
A Bengát a Füzesi Árpád főműhelyben és Debrecenben gyártották. Ezért a neve házi csuklós villamos. A Bengáli régen Budapesten közlekedett, pl. az Erzsébet hídon. A " sínromboló " ma már nem közlekedik se Pesten, se Budán. Azért hívták sínrombolónak, mert merevtengelyes villamos volt, gyakorlatilag két kocsit kötöttek össze egy csuklóval, így a tengely nem a csukló alatt található. A házi villamosok Debrencenbe, Szegedre és Miskolcra kerültek. |
A COMBINO Supra |
Villamosbarat |
2007.04.17. 11:19 |
A COMBINO Budapest legújabb villamoskocsija. A 4-es és a 6-os vonalán közlekednek. Sok probléma volt velük, mert rosszul volt felfüggesztve a felsővezeték és az ajtók elromlottak.
|
A TÁTRA T5C5 |
Villamosbarat |
2007.04.16. 15:53 |
A TÁTRA TC-5 csehszlovák gyártmány. Az 1-es, 12-es, 14-es, 18-as, 59-es és a 61-es villamos vonalán közlekednek ilyen típusú kocsik.
|
Az UV |
Villamosbarat |
2007.04.16. 15:43 |
Az UV a villamosbarátok egyik kedvenc villamoskocsija. Sajnos ma már sehol sem közlekednek. A COMBINÓK érkezése miatt nagy változások történtek az UV-k szemszögéből nézve. Az UV-k eladók, a www.rtlklub.hu/villamosok-on rajta van, mit kell tenned, ha egy távvezérelt villamos gazdája szeretnél lenni. Fotóalbum is készült róluk a VEKE gondozásában.
Kattints a "Tovább"-ra, megéri!
|
A GANZ Ipari csuklós |
Villamosbarat |
2007.04.16. 15:29 |
Az ICS Budapesten közlekedik a 2, 17, 19, 24, 30, 30A, 41, 47, 49, 42, 52-es villamos vonalán. A Millifav metrókocsiait e típus alapján készítették. A prototípus 1964-ben készült a Füzesi főműhelyben.
|
Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
|